Het merk tado° biedt producten voor een slimme en energie-efficiënte regulering van verwarming en klimaat binnenshuis. Ze bieden slimme radiatorknoppen en thermostaten die te maken hebben met de verwarming van je huis. Om goed uit te leggen hoe de slimme tado° producten kunt benutten lopen we samen door de 8 tado° FAQs over de functies van tado° in onze YouTube-video.

In de wintermaanden is vorstbeveiliging erg belangrijk. Het voorkomt dure schade aan je verwarmingssysteem. Je verwarming kan namelijk bevriezen als het buiten erg koud is. Bij tado° dient de slimme radiatorknop als meetinstrument en die zorgt ervoor dat de temperatuur nooit onder 5 °C daalt.

Dit werkt ook als je tado° uitschakelt, bijvoorbeeld in het geval van stroomuitval. Nog een extra tip: als je meerdere thermostaten in een kamer gebruikt, kun je in de app instellen welke thermostaat de kamertemperatuur moet meten.

FAQ 2: Kan ik het kinderslot van tado° ook handmatig activeren? En zo ja: hoe?

Kinderen spelen graag met alles wat los en vast zit. Toch is het niet ideaal als ze gaan sjoemelen met je thermostaat en daardoor de temperatuur van je huis. Daarom heeft tado° een ingebouwd kinderslot dat bescherming biedt tegen dergelijke onhandige kinderlijke avonturen.

Je kunt het kinderslot gemakkelijk activeren en deactiveren in de app. Dit doe je bij de instellingen voor tijdschema’s van je kamerthermostaten. De kinderbeveiliging werkt echter ook handmatig, bijvoorbeeld als de thermostaat offline is.

Om dit handmatig te doen, verwijder je eerst de thermostaat en vervolgens de batterijen, wacht je 10 seconden en plaats je ze weer terug. Wacht vervolgens 1 minuut voordat je de thermostaat weer bevestigt. Deze handmatige wijziging is slechts tijdelijk. Zodra de verbinding met de app weer mogelijk is, worden de instellingen van de app weer toegepast.

Wil meer weten over het kinderslot van tado°? Lees dan ook ons blogartikel hierover.

FAQ 3: Ik denk dat tado° niet de juiste temperatuur meet; hoe los ik dit op?

Meet je slimme radiatorknop niet de juiste temperatuur? Een van de redenen kan zijn dat het op een ongeschikte plaats is geïnstalleerd, bijvoorbeeld omdat er een tocht is of omdat deze wordt afgeschermd door een meubelstuk. Om de juiste temperatuur in te stellen, kun je de temperatuur gemakkelijk aanpassen.

Eerst moet je de temperatuur in je kamer meten met een thermometer. Als je dan bijvoorbeeld 21 graden meet, maar tado° geeft iets anders aan, dan kun je dit verschil vervolgens in de tado°-app invoeren en zo de temperatuur compenseren. De app zou nu de juiste temperatuur moeten weergeven.

Als je ook een slimme thermostaat in die kamer hebt, kun je die gewoon instellen als het meetapparaat voor de kamer. Dit kan ook gemakkelijk in de app worden ingesteld.

FAQ 4: Hoe werkt tado° met je spraakassistenten?

Je kan tado° dus gebruiken via automatiseringen zoals intelligente tijdschema’s, waarbij de temperatuur op bepaalde tijden de door jou aangegeven temperatuur aanhoudt. Maar je kunt ‘em ook via spraakbesturing bedienen. Gebruik bijvoorbeeld een spraakopdracht om de temperatuur in de woonkamer naar 21 graden aan te passen.

Dit geldt voor alle spraakassistenten, waaronder Siri, Amazon Alexa en Google Asisstant. Belangrijk is wel dat, om de spraakbediening te gebruiken, je een actieve internetverbinding nodig hebt.

Maar als je dit doet, wat gebeurt er dan met die intelligente tijdschema’s die je had ingesteld? Allereerst worden je gesproken instructies aan tado behandeld als handmatige invoer. Nu is het belangrijk om te realiseren dat, wanneer je overschakelt op ‘handmatige’ bediening, de intelligente tijdschema’s worden uitgeschakeld. Je kunt wel instellen in de app hoe lang handmatige bediening actief is.

FAQ 5: Hoe beslist tado° tussen handmatige besturing en intelligente tijdschema’s?

Je hebt dus twee opties om je verwarming en binnenklimaat met tado° te regelen: of je stelt de temperatuur van je huis in met behulp van de intelligente tijdschema’s of je doet dit handmatig. Als je kiest voor de handmatige bediening, worden de intelligente tijdschema’s automatisch uitgeschakeld voor deze periode.

Hoe lang de handmatige bediening actief blijft, kan in de app worden ingesteld. Ook hier heb je dan weer verschillende mogelijkheden: of de handmatige bediening blijft actief tot de volgende automatische verandering, of je stelt een timer in voor de handmatige bediening.

Een derde optie is dat je zelf de handmatige bediening stopzet. Het is daarom het beste om altijd in de gaten te houden hoe je verwarming momenteel precies wordt geregeld.

FAQ 6: Welke functies biedt tado° als er geen internetverbinding is?

Natuurlijk kan het gebeuren dat stroom en internet uitvallen. In zo’n geval kun je tado° nog steeds handmatig bedienen via de gebruikersinterface op het desbetreffende apparaat. Als je iets wijzigt in de app, wordt dit alleen pas doorgestuurd naar de thermostaat zodra de internetverbinding weer beschikbaar is.

Tijdens de onderbreking is toegang tot de intelligente tijdschema’s niet mogelijk. Maar maak je geen zorgen, ze vallen niet helemaal uit, maar blijven gewoon werken met de laatste actieve instelling.

FAQ 7: Kan ik tado° ook zonder smartphone gebruiken?

tado° Kan ook worden gebruikt in huishoudens waar geen smartphone aanwezig is, bijvoorbeeld voor ouderen die het cadeau hebben gekregen van vrienden of familie. Hier komt dan die handmatige bediening weer om de hoek kijken, die zowel op het toestel zelf als via de web-app op desktop uitgevoerd kan worden. Daar kun je onder andere ook intelligente tijdschema’s worden ingesteld.

FAQ 8: Wat heb ik aan het tado° Auto-Assist abonnement?

Een abonnement is niet absoluut noodzakelijk, omdat je veel tado°-functies ook zonder abonnement kunt gebruiken. Als je echter besluit om de volledige reeks functies te gebruiken, kun je deze in de app activeren voor iets minder dan 3 euro per maand of voor iets minder dan 25 euro per jaar.

Alle functies en voordelen van dit tado° Auto-Assist-abonnement kun je vinden in ons blogartikel of onze YouTube-video.